RESIDEN SIBU | DO SIBU | DO KANOWIT | DO SELANGAU
J : Terdapat 3 cara :
J : Ya. Dengan mengemukakan permohonan bertulis ke alamat berikut:
Hubungi Kami | |
Pejabat Residen Bahagian Sibu Aras 5, Kompleks Islam Sarawak Sibu, Tel: +6084-321963 / 330202 / 332581 Pejabat Daerah Sibu Aras 4, Kompleks Islam Sarawak Sibu, Tel: +6084-319687 (Ptd. Am) / +6084-318591 (UTC)
Pejabat Daerah Kanowit Jalan Durin Kanowit, Tel: +6084-752939 / +6084-752963
Pejabat Daerah Selangau Kilometer 80, Jalan Sibu/Bintulu, Tel: +6084-891321 |
J : Bagi menyemak status permohonan yang dipohon, anda bolehlah menggunakan perkhidmatan dalam talian yang disediakan dilaman web ini atau bolehlah menghubungi terus pegawai-pegawai yang berkaitan di pejabat kami melalui telefon atau email dan pihak kami akan memberi maklumbalas secepat mungkin.
J : Bagi setiap permohonan jawatan kosong di Jabatan Kerajaan Negeri, hendaklah melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Sarawak atau dengan melayari website (www.e-recruitment.gov.my) untuk maklumat lanjut.
J : Pengesahan dokumen boleh dilakukan oleh pegawai kumpulan B (Gred 27 ke atas) dan sila bawa bersama salinan dokumen asal dokumen yang ingin disahkan untuk semakan pegawai pengesah.
J : Pelanggan yang ingin membuat akuan sumpah, hendaklah hadir dan menandatangani akuan sumpah dihadapan pesuruhjaya sumpah yang telah dilantik. Permohon tidak boleh mewakilkan orang untuk pihaknya semasa akuan sumpah dilakukan.
J : Anda perlu mengemukakan Sijil Kelahiran Asal bagi anak yang hendak diangkat terlebih dahulu untuk rujukan pejabat.
J : Had umurnya adalah 18 tahun kebawah.
J : Jarak umurnya adalah 21 tahun ke atas, KECUALI anak yang diangkat tersebut adalah anak kandung sendiri (anak luar nikah).
J : Boleh. Bagi perempuan, beliau boleh mengangkat anak perempuan dan lelaki TETAPI bagi lelaki, tidak dibenarkan mengangkat anak perempuan.
J : Tidak boleh KECUALI salah satu keluarga angkat ataupun keluarga kandung berkenaan menetap di daerah Kanowit.
J : eKasih merupakan Bank Data Kemiskinan Nasional yang mengandungi maklumat mengenai kemiskinan bermula dari profil individu, program/bantuan yang diterima oleh Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR) daripada agensi pemberi bantuan sehinggalah kepada permohonan bantuan dan pemantauan keberkesanan program/bantuan yang diterima.
Komponen data eKasih terdiri daripada maklumat asas Ketua Isi Rumah (KIR) dan Ahli Isi Rumah (AIR), maklumat Lokasi, Kediaman,Pendidikan, Kemahiran dan Pekerjaan, Pemilikan Harta, Kesihatan, Pendapatan serta Bantuan.
Antara ciri-ciri utama eKasih adalah:
Modul-modul yang terdapat dalam eKasih adalah Modul Semakan, Pendaftaran, Kemaskini, Laporan, Pangkalan Ilmu, Sokongan, Pemakluman Kemiskinan dan SPB.
(Sumber: https://ekasih.icu.gov.my)